Calimero Leadership en het managen van emoties

Calimero Leadership en het managen van emoties. Dit is het vervolg op het eerder gepubliceerde artikel ‘Aaaaaaaaaargh %@&* versus ‘aha’ – hoe emotiemanagement voor jou werkt. Daarin werd besproken dat frustratie een kans is, een challenge. Een fantastisch leercadeau van je eigenste Ik. Frustratie biedt jou een mogelijkheid tot het (nog) beter leren kennen van jezelf en het nog beter afstemmen van je emotiemanagement.

Wat was dat ook alweer, emotiemanagement?

Het vermogen om emoties en onderliggende gevoelens, van zowel jezelf als van anderen, te begrijpen en op een veerkrachtige manier te hanteren.

Calimero Leadership

“Ik ben groot en jij bent klein en dat is niet eerlijk.” Wanneer komt frustratie om de hoek kijken? Vaak of als we ons niet gehoord voelen door een ander, of als we onszelf niet gehoord hebben en we verzaakt hebben te (emotie)managen. Dan is het al heel snel de ander die ons niet waardeert, toch?

we krijgen ook nooit een kans,

ik heb ook altijd pech,

zie, ik wist wel dat ik die baan/promotie/project niet zou krijgen

Oh en deze vind ik heel mooi:

waar doe ik het eigenlijk allemaal voor?

Nou goed. Dat is dus Calimero Leadership; iets in je voelt zich slachtoffer – minder, en tekortgedaan. Dat is hét signaal dat er gemuit wordt door Calimero in plaats van dat je eigen management aan het roer staat. Je doet er namelijk standaard wel toe! (dus altijd) En bent volledig goed zoals jij bent. Ergo: aan de kant met Calimero en back met je management in de ‘boardroom’.

De praktische toepassing van emotiemanagement

Al je emoties zijn een signaal van iets dat zich niet gehoord voelt in jou. De stappen kun je terugvinden in “van aaaaaargh naar aha”. Je startpunt is in elk geval het ‘eind’, daar waar je emotie het hevigst was.

Was het al duidelijk dat emoties een signaal zijn? Dat ze er dus niet zijn om te negeren of om uit te schakelen. En dat het niet draait om emotieloos communiceren of bestaan? Het gaat om leren van je eigen emoties en ze de plek geven die ze verdienen. En wij dichten ze vaak een veel belangrijkere positie toe dan handig is; Calimero Leadership.

Communiceren met emotiemanagement

Enkele tips & tricks om je emoties de ruimte te geven, zonder op hol te slaan;

  • Draai niet om de hete brei heen, maar kom uit voor de ergernis, irritatie of frustratie en vertel wat je écht wilt/ op je hart hebt. Respectvol, maar glashelder.
  • Neem tijdens het gesprek ook eens waar hóe er gecommuniceerd wordt; evalueer tijdens het gesprek de meta-communicatie met jezelf en ontdek je eigen patroon (en doorbreek dat vervolgens) Zie ook de tip uit het andere artikel over het vragen van feedback.
  • Je hebt vast wel eens gehoord van freeze, fight & flee respons (bevriezen, vechten of vluchten). Er bestaat een alternatief! En dat alternatief kun je voor een gesprek delen met je gesprekspartner. Juist en óók als dat met die lastige collega, vervelende buurman, of over dat ongemakkelijke onderwerp gaat. En stel letterlijk de vraag aan de ander > “hoe kunnen we een open gesprek voeren waarbij we allebei ons zegje kunnen doen, zonder te reageren vanuit boosheid, gekwetstheid of het invullen van gespreksstof voor elkaar?