Magische feestdagen voor het gezin

Het jaar is met zijn ups en downs voorbijgevlogen. En met één keer knipperen van de ogen staan ze weer voor de deur; de overvolle en drukke dagen van het jaar. Beleef dit jaar magische feestdagen met de volgende tips: Hoe zorg je er nu voor dat je bij jezelf blijft en je niet laat meeslepen door de emoties van iedereen? Hoe bewaak je de grenzen van je kind op een positieve manier? En hoe ben je gegarandeerd verzekerd van optimale dagen voor gezin, ouder en kind?

Laten we even heel kort ingaan op waaróm de feestdagen soms zo stressvol kunnen zijn. Dit komt door enkele factoren die dan samenkomen: er is weinig ‘alleen tijd’, we zijn de hele tijd omringd door anderen en de vibes van die anderen, er zijn veel familiebijeenkomsten (dus spanningen tussen familieleden krijgen met regelmaat de kans om op te laaien of hebben dankzij het vooruitzicht op de feestdagen al weer zoveel aandacht gekregen dat ze alweer op de voorgrond treden), we eten onregelmatig en veel (dus veel pieken en dalen in onze stofwisseling) en drinken daar ook regelmatig een glaasje (teveel) bij, daarbij leggen de feestdagen ons een soort van sociale druk op; we moeten er goed, feestelijk, hip uitzien en de gerechten die we maken moeten minimaal Jamie Oliver-waardig zijn… Dat is een heel prettige omgeving voor stress. Ongemak en disbalans liggen op de loer en we zijn geneigd om voor het bewaren van de ‘lieve vrede’, maar van alles te slikken terwijl we ons zo voorgenomen hadden om dat niet meer te doen.

Dat is een ontzettend goed voornemen! Emoties moeten worden geuit. Dat geldt niet enkel voor kinderen (lees hier), maar ook voor ons als volwassenen. De Amerikaanse tak van het NIP (The Association for Psychological Science) beschrijft dat we op een gezonde manier moeten reguleren, in plaats van moeten wegslikken of wegstoppen. Dat zorgt alleen maar voor een grotere ophoping en meer spanning. Iets wat we juist niet willen! Less is more, en dat geldt helemaal voor stress, en zéker voor stress tijdens de feestdagen.

Dus hoe kun je er voor zorgen dat jij de show steelt met twinkels, glinsteringen die van binnen komen; dat je letterlijk gaat stralen doordat je spanning vrij bent?

Een top 5 van acties die jij kunt ondernemen om stressvrij de feestdagen te beleven:
1) Luister naar je lichaam: Te veel eten, te weinig bewegen, te weinig water drinken, in dat rokje moeten passen enz. Je lichaam is een betrouwbare bron van hoe jij je gaat voelen/ wat er staat te komen. Zorg dat je in beweging blijft (al loop je een rondje met de kinderen / schoonfamilie of juist alleen) en ga niet gestresst en rondgegeten naar bed; masseer je voeten nog eens (of die van je partner), neem dat interieur tijdschrift nog eens door en neem de tijd en ervaar de rust om naar bed te gaan.

2) Het meest gehoorde woordje rond de feestdagen? Moeten…  “Ik moet nog zoveel…” “Dit moet nog, dat moet nog”. “Ik moet eigenlijk nog even naar de winkel”. enz Stop met moeten en maak een keuze in wat je wilt. Dat kan betekenen dat je in plaats van 3 gerechten, één fantastisch gerecht maakt waar je al je liefde en energie in stopt. Dat kan betekenen dat je dat rokje/ jurkje van vorig jaar weer aan zal ‘moeten’: nou en, het zit fijn, het staat fantastisch en met wat andere dingen uit je kast gecombineerd, zie je er weer piekfijn uit.

3) Toe aan een echte mindfulness-tip? Stop niet al je afwas in de vaatwasser, maar doe enkele stukken met de hand. Tijdens de afwas kun je weer op twee benen gaan staan, je schouders ontspannen, contact maken met je handen die de spullen vastpakken en met je aandacht in het moment ze afwassen en later afdrogen. Twee vliegen in één klap: spulletjes opruimen zorgt voor ruimte in je hoofd en je hebt je alleen-tijd gehad. Je kunt (weer) ontspannen de rest van de avond in.

4) We kunnen ook vast vooraf wat anti-stresstraining doen. Niets zo fijn als oefenen met onbekende mensen… Op het moment dat je voelt dat je geïrriteerd wordt, doordat je nu voor de 3e keer die onhandige mevrouw met haar haperende karretje tegen de route in tegenkomt, of dat er een wat oudere meneer op het kruispunt maar geen (*!&!@&%) gas geeft met zijn barrel… Bedenk dan: ik kan glimlachen. Glimlachen is het beste anti-stressmiddel everrr. Glimlach gewoon! Begin er nu mee, oefen het glimlachen bewust. Je zult zien (heel raar) dat dingen makkelijker gaan, meer vanzelf en dat jij echt op een ontspannen manier de dag door komt. Dus, voordat je aanbelt/ de deur open doet/ telefoon opneemt… GLIMLACH 🙂

5) Wellicht een beetje apart, maar wel heel effectieve tip is: doe alsof je voor de laatste keer de feestdagen viert. Zeg tegen mensen wat ze voor je betekenen; proef het eten wat je tot je neemt, kijk eens naar wat iedereen bijdraagt op zijn/ haar manier. Is een perfecte taart altijd de lekkerste? Voor iedereen zijn de feestdagen aan de ene kant kinderlijk magisch (we weten het nog allemaal), maar wij maken er vaak een perfectionistisch spektakel van. Welk gevoel wil jij laten overheersen deze keer? Met welke warme gedachten wil jij 2017 starten?

 

Xpressief Coachen wenst jullie alvast kinderlijk magische feestdagen toe. Genietse, houd van elkaar en waardeer ieders aandeel; jullie zijn bij elkaar gekomen om Samen te zijn.

 

Bronvermelding: Website Analytic Profiling, website Goed Gevoel, website Urban Lotus, website Albert Sonnevelt
Afbeelding: Website