Een kind en bewust bewegen

Natuurlijk weten we het wel; bewegen is gezond. Maar, hoe zit dat met onze kinderen? Ook voor hen is bewegen gezond. Fysiek bewegen daagt hen uit op verschillende aspecten van hun ontwikkeling. Daarbij wijzen steeds meer onderzoeken uit dat fysiek bewegen en motorische stimulatie er voor zorgt dat kinderen zich sneller ontwikkelen. Onder meer doen ze dat op de volgende gebieden: sociaal – emotioneel, cognitief en lichamelijk.

Door regelmatig bewegen en het oefenen van fysieke vaardigheden leggen kinderen onder andere sneller verbanden, wordt hun zelfredzaamheid vergroot, ook hun probleemoplossend vermogen zal toenemen en waar er bewogen wordt in een groep zullen sociale – en communicatieve vaardigheden ook toenemen.

Maar… hoe kun je als ouders je kind motiveren en stimuleren fysiek bezig te zijn op een juiste manier? Dat kan als volgt; als je eens kijkt naar kinderen die buiten aan het spelen zijn. Dan wordt er bijvoorbeeld tijdens tikkertje gewerkt aan uithoudingsvermogen, tijdens het klimmen en klauteren op een speeltoestel wordt er gewerkt aan kracht en door je eigen veters te strikken wordt er (al) gewerkt aan flexibiliteit.

Uithoudingsvermogen wordt ontwikkeld als kinderen regelmatig meedoen aan activiteiten die ervoor zorgen dat hun hart sneller klopt en een kind sneller moet ademhalen. Wanneer een kind hiermee regelmatig “oefent” gedurende langere tijd (weken/ maanden/ jaren) dan gaat het hart krachtiger pompen zodat het lichaam makkelijker alle cellen van zuurstof kan voorzien.

Activiteiten die het uithoudingsvermogen van kinderen uitdagen: fietsen, zwemmen, wandelen in bos/ op het strand, renspelletjes, voetballen, skaten en tennissen bijvoorbeeld.

Om kracht te ontwikkelen is gewichtheffen helemaal niet nodig (voor kinderen). Ondanks dat het voor de oudere kinderen (12 +, die bijvoorbeeld willen afvallen) raadzaam kan zijn, is eigenlijk niet nodig (en onhaalbaar) voor de jongere kinderen. Zij halen hun kracht uit: spelletjes waarin ze klimmen en klauteren, ‘turnen’ (het oefenen van een handstand bijvoorbeeld) of wanneer ze aan het stoeien zijn.

Flexibiliteit is een kind eigen; het moet zich nog veel uitrekken en strekken om bij spulletjes te komen waar ze net wel/ niet bij kunnen komen. Ook lopen op hun tenen, bewegen als ‘krabbetjes’ of andere dieren nadoen vergt veelal flexibiliteit.

Benieuwd of je eigen kind voldoende beweegt? Er bestaat een soort ‘Aanbevolen hoeveelheid dagelijkse beweging’ per leeftijdscategorie:

Leeftijd Minimale dagelijkse activiteit Extra informatie
Zuigeling Geen specificatie Fysieke activiteiten zouden gericht moeten zijn op motorische ontwikkeling (kijk eens op: www.thelittlegym.eu, er is een vestiging in Haarlem!)
Peuter 1,5 uur 30 minuten geplande activiteiten EN 60 minuten ongestructureerd fysiek spel (zelf/ vrij spelen)
Kleuter 2 uur 60 minuten geplande activiteiten EN 60 minuten ongestructureerd fysiek spel (zelf/ vrij spelen)
Schoolkind 1 uur of meer Wanneer activiteiten gepland worden aangeboden, dan steeds in ‘setjes’ van ongeveer een kwartier.

Let op: Zuigelingen en jonge kinderen zouden niet lang inactief moeten zijn (!) – in elk geval niet langer dan 1 uur, tenzij ze lekker aan het slapen zijn. En schoolkinderen zouden niet langer dan 2 uur inactief moeten zijn.

Meer lezen over diverse oefeningen die passen bij de verschillende leeftijden? Lees hier verder, of doorzoek de site met “fitness voor”.

Bronvermelding: website Kidshealth en website MedlinePlus
Afbeelding: website
Meer lezen in wetenschappelijke informatie: site 1