Hoe lichaamsbewustzijn je kind helpt

Lichaamsbewustzijn en de ontwikkeling van je kind gaan hand in hand. Lichaamsbewustzijn? Ja, inderdaad, het bewust zijn van je lichaam.

Denk maar eens terug aan de tijd dat je kindje pas geboren was. Vond hij/ zij het toen prettig al die ruimte om hem/ haar heen of heb je je kindje nog wel eens stevig ingepakt en werd het daarvan heel rustig? En…, weet je zelf nog dat je puber was en overal tegenaan stootte? Dit ging totaal niet expres, maar controle had je er niet over. Of ken je dat voorbeeld van een traptrede nemen die er niet is? Drie voorbeelden van lichaamsbewustzijn.

Misschien kun je je zo ook wel voorstellen waarom lichaamsbewustzijn dan belangrijk is voor de weerbaarheid van je kind(eren). Lichamelijke signalen gaan vaak de hersenen al vooruit; je neemt eerst waar/ je ervaart met je sensorische zintuigen, vervolgens moet dat door je hersenen juist worden vertaald, waardoor je iets kunt ondernemen (of juist niet).

Lichaamsbewustzijn of lichamelijk bewust zijn is niet aangeboren, dat moet worden ontwikkeld. Wanneer we groeien moeten we ons bewustzijn continu bijstellen; kracht neemt toe, coördinatie neemt toe, onze concentratie (spanningsboog) neemt toe en als het goed is, groeit ons lichaamsbewustzijn met ons mee. Denk maar aan kinderen die met hun ogen dicht hun neus willen aanraken, of…, hoe een jong kind kennismaakt met het aaien van een kat…

Op Tym.nl beschrijft Kim Wassenaar hoe je lichaamsbewustzijn kunt ontwikkelen bij je kind:
Baby’s > masseren van je baby helpt om goed in z’n lijfje te komen en te leren voelen waar haar/ zijn lichaam ophoudt en waar dat van jou begint. Ook inbakeren, en als ze wat groter zijn een ‘vibrerend zitje’ (wippertje) kan lichaamsbewustzijn stimuleren.
Peuters > klimmen, klauteren, “stoeien” zijn activiteiten waar je peuter lichaamsbewustzijn ontwikkelt. Maak maar eens een hut of stel een ‘obstakel parcours’ samen met enkele kussen, stoelen en een laken. Geheid succes! Ook balanceren en lopen over randjes is een uitstekende oefening.
Schoolgaande kinderen > spelletjes waarbij motoriek en coördinatie een rol worden hier vaak ook erg gewaardeerd. Denk aan Twister, Levend Stratego, tikkertje, en boompje verwisselaar. Maar ook het helpen van jou en je partner kan een wezenlijke bijdrage leveren aan het lichaamsbewustzijn. Fijne motoriek: snijden, afmeten, roeren. Grove motoriek: auto wassen, helpen met stofzuigen enz.

Natuurlijk kun je het lichaamsbewustzijn van je kind(eren) ook testen:

  1. is jouw kind moeilijk te kalmeren en schrikt het snel? Of had het hier last van toen het nog klein was?
  2. Is je kind overgevoelig voor prikkels? Reageer het te fel op aanrakingen, smaken, geluiden of geuren?
  3. Heeft je kind een ontiegelijke hekel aan in bad gaan of het laten knippen van de nagels of haren? (denk aan krijs- en huilbuien)
  4. Gaat je kind vaak te ruw om met speelgoed, huisdieren of zet het te veel kracht tijdens het kleuren of schrijven?
  5. Lijken de spieren van je kind wat zwakjes en is het snel moe? Leunt het liever op anderen dan dat het zelf staat, of gaat het zelfs meteen zitten?
  6. Duurde het lang voor je kind als baby kon omrollen, kruipen, zitten, staan of lopen (of tot het één van de andere mijlpalen had behaald)?
  7. Is jouw kind onhandig? Valt het vaak of loopt het tegen tafels en stoelen aan (een teken dat het het moeilijk vindt om in te schatten waar het zich bevindt ten opzichte van zijn of haar omgeving)?
  8. Vind je kind het lastig om instructies op te volgen of verschillende stappen uit te voeren?
  9. Gaat je kind liever niet naar de speeltuin, de gymles of de sportclub?
  10. Vind jouw kind de activiteiten die bij de motorische ontwikkeling van zijn of haar leeftijd passen (springen, schommelen, klimmen, puzzelen, schrijven) niet leuk?

Als je één of meerdere vragen met ‘ja’ hebt beantwoord dan kan het zijn dat je kindje moeilijkheden ervaart bij het proces van lichaamsbewustzijn ontwikkelen. Dat is niet erg; bij iedereen kent het proces een ander tempo. Wanneer je je nu zorgen maakt, maak dan kennis met de actieve speeltherapie binnen de kindercoaching van Xpressief Coachen. Hierin wordt onder meer gebruik gemaakt van de kennis uit de Sherborne methode. Die methode kent twee basale (basis) behoeften als uitgangspositie:  (1) De behoefte in contact te zijn met zichzelf; zich thuis te voelen in het lichaam en er beheersing over te hebben. En (2) De behoefte om vaardig te zijn in het vormgeven van relaties ofwel in contact te zijn met andere mensen.

De twee behoeftes worden vormgegeven door vertrouwen in het zelf (zelfvertrouwen) en vertrouwen in de omgeving. Als je denkt dat je kind hierin een kleine ondersteuning kan gebruiken, bel of mail dan eens voor wat handige tools en praktische tips.

Xpressief Coachen, voor professionele en gekwalificeerde kindercoaching.

 

Bronvermelding: Tym & Tym K. Wassenaar, website 3
Afbeelding: website