Het oog van de storm – Blog uit de praktijk Haarlem

Zelfs de heftigste stormen hebben een midden van kalmte, het zogeheten oog van de storm. Laten we dit eens nemen als inspiratie voor onszelf. Wij als mens kunnen ons volledig opgeslokt voelen door zorgen, verantwoordelijkheden, dingen moeten en allerlei mensen die iets van je willen/ nodig hebben. Als we de rust in onze eigen Kern weten te bewaken, dan raast de storm als het ware naast ons in plaats van met of in ons.

Eén van de technieken om de buiten jezelf te laten en te laten razen, is het sluiten van vrede met je emoties. Ze zijn er nu eenmaal, dus beter om er mee om te leren gaan, dan ze je te laten verteren en opvreten van binnen. Als je bewust bent van de emoties die je in je draagt, kun je je innerlijke vrede behouden, omdat ze geen inbreuk doen aan jouw persoonlijke oog in de storm. Als je leert omgaan met je emoties en ze kunt laten razen, zonder dat ze je volledig in beslag nemen, leer je ze ervaren terwijl je je emoties als het ware kalm van een afstandje bekijkt.

Vanuit de emotionele intelligentie-theorie wordt er ook wel gesproken van ‘awareness’. De mate van in contact staan met je zelf, met je gevoel en je intuïtie. De mate waarin je begrijpt wat je lichaam je vertelt. Oftewel: de mate waarin je communiceert met jezelf. Om ‘awareness’ te ontwikkelen, kun je een volgende keer dat je een gevoel/ emotie ervaart het volgende doen: Druk als het ware op de “pauzeknop” en vraag jezelf de volgende dingen oprecht af:
1) Welke emotie ervaar ik op dit moment?
2) Waar in mijn lichaam ervaar ik de emotie op dit moment? (knoop in maag, weke benen, zwaar hoofd)
3) Waarom voel ik deze emotie?
4) Wat gebeurde er waardoor ik deze emotie voel?
5) Aan welke houding, overtuiging of waarden/ normen is deze emotie gekoppeld?

Als je je emoties op deze manier ontleedt, leer je A. dat je niet je emoties bent, maar dat je ze ‘bezit’ en B. je leert ze aldus beheersen, omdat je weet waar ze door ontstaan en wat je er aan kunt doen. Als je je bewust bent van het verschil tussen het aanwakkeren van emoties (ze in stand houden) en het doorgronden/ aangaan van je emoties, dan heb je er grip op en word je niet langer door je emoties in een greep gehouden, maar kun je ze op gepaste wijze uiten. Woedeaanvallen, paniekaanvallen, bepaalde angsten, depressieve gevoelens; je kunt ze zelf leren uitbannen. Door te stoppen met ze`te beleven en je aan je niet langer aan je emoties over te geven of jezelf met ze te identificeren (“ik ben mijn emoties” nou niet dus 😉 ), maar door laagje voor laagje af te pellen. Emoties willen jou iets vertellen! Het zijn signalen die je lichaam, je geest, je bewustzijn jou geven; schenk er eens aandacht aan 🙂 ze bieden je nieuwe informatie aan over jezelf, ze zorgen voor je en ze zetten zaken in perspectief. Geef de signalen van je lichaam, geest en bewustzijn een kans en luister naar wat jij jezelf als raad geeft. Het zal je ontspannen en je eigen oog van de storm zal voel – en zichtbaar worden!

Ter afsluiting een visualisatie om je hoofd en lichaam te ontspannen en vrij te maken van de spanning die emoties kunnen oproepen. Een veel gehanteerde metafoor voor emoties is ‘vuur’. Door de helende kracht van water tegen dit vuur af te zetten, ontstaat een prettige visualisatie die door iedereen uit te voeren is.

Bedenk eens hoe prettig het is om midden in de nacht wakker te worden en te horen hoe
regendruppels zachtjes tegen het raam tikken. Bedenk dan hoe na een periode van droogte de regen je geest schoonspoelt en je drukke brein even tot rust komt.In tijden van emotionele verwarring kun je gebruikmaken van deze natuurlijke, helende kracht van water.  
De bekendste metafoor voor emoties is vuur. Iedereen kent de vlammende hartstocht, het brandende verlangen en de oplaaiende woede. Je kunt het vuur van je emoties eenvoudig blussen door je even terug te trekken (zie de oefening van de pauzeknop). Sluit je ogen en denk na over hoe je je voelt. Visualiseer je emoties met behulp van de vuurmetafoor. Je woede kan een alles verzengend inferno zijn, je verdriet een cirkel van vlammen om je heen, en je emotionele pijn smeulende kooltjes in de haard. Haal een paar keer diep adem en stel je een fris regengordijn voor, dat je lichaam en geest zachtjes schoonspoelt. Door de regen dooft het vuur; er stijgt rook op, die je emoties met zich meeneemt en in de lucht verdwijnt. Je bent bevrijd van je heftige emoties en kunt de oorzaken van je gevoelens nu op een meer rationele en kalme wijze bestuderen.” (uit Heerlijk Relaxed van S. Brewer)

Wil je meer weten over je eigen emotionele intelligentie, ben je benieuwd naar je eigen mogelijkheden of wil je napraten naar aanleiding van de pauzeknop-oefening of het doen van de visualisatie? Heb je vragen, wil je eens verder praten of heb je behoefte aan meer informatie? Neem dan contact met ons op; je kunt bellen (085 – 303 3674) of mailen naar info@xpressiefcoachen.nl.