Dance for joy – Blog uit de praktijk Haarlem

The butterfly must break out of the cocoon itself

Dansen zit ’m niet in groteske bewegingen maken of in felgekleurde niemendalletjes exotisch over een podium manoeuvreren. Dansen, de dans, zit van binnen. Men zegt wel eens: ‘al wat leeft, heeft lucht nodig!’ En zo is het ook met dans: al wat leeft, heeft beweging nodig! Krijgt iets/ iemand geen beweging dan wordt er op den duur een bepaalde stramheid ervaren en kan energie niet meer vrijelijk stromen, maar komt men letterlijk vast te zitten met blokkades tot gevolg.

Onze omgeving richt zich op het reguleren en afleren van beweging. In de jongste groepen van de basisschool, zelfs al op de peuterspeelzaal wordt een kind aangeleerd om in de kring stil te zitten, desnoods met de armpjes over elkaar. Ook in de latere (studie)loopbaan wordt beweging  niet op prijs gesteld. Inmiddels is er een kleine kentering gaande; er wordt staand vergaderd, er worden programma’s ontwikkeld om werknemers te stimuleren tot bewegen na een x aantal activiteiten achter elkaar en ook in het vliegtuig worden er tips uitgedeeld om een goede doorbloeding te behouden. Een goede zaak! Laten we weer ruimte geven aan expressie en originaliteit.

Danstherapie wordt veel aangeboden om in een veilige omgeving te kunnen ontladen. Agressiviteit wordt er door verminderd, geheugen, emoties  en sociaal wenselijk gedrag worden er mee gestimuleerd. Payne (1992), als grondlegger van de danstherapie, noemt als basis voor het bewegen voor je gezondheid; de relatie tussen beweging en gevoel waardoor mensen via het exploreren van een gevarieerder bewegingsvocabulaire (.. ) zowel een innerlijk gevoelsmatig evenwicht vinden als beter in staat zijn spontaan en aanpassingsgericht op de omgeving te reageren. Smeijsters (2003) benoemt het zelfs als ‘beweging is een bron van kennis’.  Net zoals bij de andere creatieve therapieën het geval is, geldt ook voor danstherapie het fundamentele uitgangspunt van creatieve therapie: de constatering dat taal als middel van expressie en communicatie in veel gevallen te kort schiet. Bewegingen, non-verbale communicatie, maken vaak veel meer indruk en vertellen veel meer context dan de verbale toelichting. Denk aan het ballen van vuisten uit woede, het klappen van de handen uit bewondering, een sprongetje maken van vreugde.

Wat vertelt de lichaamshouding van iemand anders jou? Hoeveel mensen ken jij die werkelijk op hun gemak zijn met/ in hun lichaam? Hoeveel mensen klagen over stijve nekken, stramme ledematen of zere ruggen? Is er een moment in de week naast het vaste sportuurtje dat je jezelf ‘betrapt’ op spontaan ontstane beweging? Op het moment dat je eens, onverwachts, toegeeft aan de neiging van je lichaam tot bewegen; een lange strandwandeling, een dans met je partner, een etentje die afgesloten wordt in een danscafé enz. Ervaar je dan het verschil tussen de reactie van je hoofd/ je ratio en je lichaam/ je gevoel? Vaak ben je even vrij geweest van gedachten en heb je alles even kunnen laten gaan; je stond even puur in verbinding met jezelf. Het resultaat van zo’n kleine, heel fijne, afstemming is dat je je opgewekt, fris en monter voelt. (ongeacht of je blij bent dat de buurman je niet heeft zien dansen, of dat je vindt dat je toch wel erg gek gedaan hebt). Als je het mij vraagt, daadwerkelijk de moeite waard om vaker te doen dus!

Omdat speciaal voor de allerkleinsten bij Xpressief Coachen ‘Joydance’ wordt aangeboden, om zo de peuters en de kleuters op hun eigen manier te voorzien van een mogelijkheid om de opgedane en opgeslagen spanningen uit een zeer ingrijpend life event te verwerken, bij deze een gelegenheid om ook als ouder eens je spanningen aan te pakken. Want waar dan te beginnen, hoe ga je ‘vanzelf’ dansen? Waar de één misschien een flinke beat opzet, lekker aan de gang gaat en zich compleet uit leeft (wat fijn!), kan iemand anders wellicht meer behoefte hebben aan wat tips en handvaten. Voor degenen die graag gebruik maken van tips en op zoek zijn naar een bewuste danservaring staat hieronder een korte oefening uitgewerkt. Uiteraard kun je de oefening aanpassen aan wat voor jou prettig voelt.

Zet muziek op of kies ervoor zonder muziek te werken. Ga dan lekker staan of zitten en begin met het bewegen van een arm, wat gebeurt er met je hand, pols, schouder? Beweeg dan ook je andere arm en wellicht ervaar je meteen een samenspel tussen je beide armen; ze reageren op elkaar. Verleg je aandacht dan naar je voeten; waar staan ze en hoe staan ze, voel je de grond? Adem een paar keer diep in en uit, in door je neus, uit door je mond. Ga staan en maak contact met je voeten. Op het moment dat je je voeten bewust ervaart, beweeg je ze een kant uit; langzaam of snel, grote of kleine passen, houd je aandacht erbij. Misschien wil je wel sluipen of huppelen; gebruik wat je tegenkomt aan gevoel en bekijk wat de verschillende richtingen waarin je kunt bewegen je brengen. Misschien ben je als je naar links loopt wel groot en log en als je naar rechts beweegt heel klein en lichtvoetig. Doe deze oefening ongeveer  10 minuten en vul het in zoals jij ervaart dat goed is.

 

Heb je vragen, wil je eens verder praten of heb je behoefte aan meer informatie? Neem dan contact met ons op; je kunt bellen (085 – 303 3674) of mailen naar info@xpressiefcoachen.nl.